Jag har ett jobb som jag älskar... För det mesta. Som med alla jobb har också mitt nackdelar. Nej, det är inte städningen eller friteringen som är jobbig, det är mötet med människor som ibland kan vara otroligt frustrerande.
Missuppfatta mig inte nu, dom allra flesta människor jag serverar under en arbetsdag är riktigt schyssta, vissa är till och med galet schyssta, men det finns undantagen som bekräftar regeln så att säga. Jag har därför gjort en liten lista med dom beteenden man ska undvika för att vara en riktigt schysst kund (Eller som man kan använda sig av om man vill vara en riktig douche som personalen snackar skit om över lunchen).
- Människor som vägrar kommunicera vad som blivit fel
För ibland blir det faktiskt fel! Sorgligt men sant, men ifall det nu blir så kan man hantera det på ett bra sätt. Jag hade en gång en kille som kom till mig med en sallad han tyckte var fel. Vad som var fel var dock lite oklart för mig eftersom salladen såg bra ut i mina ögon. När jag sedan försöker kommunicera med killen och få fram vad som hänt, står han bara där och tittar på salladen med avsky. Blicken var densamma som om jag hade lagt en död hamster på disken.
Efter ett tag börjar han skälla ut mig och efter ytterligare en stund får jag tillslut fram att han vill ha dressingen bredvid salladen och inte på den (...). Jag gör genast en ny sallad och lägger dressingen i en kopp bredvid. Han mumlar ett tack och går därifrån.
Hade killen kommunicerat att han ville ha en ny sallad skulle problemet varit löst ganska snabbt. Klart man får en ny sallad om man inte är nöjd med sin! Suck och stön. Kommunikation är nyckeln!
- Människor som tror att vi hör allt
Förlåt om vi är irriterande och jobbiga när vi inte registerar allt ni säger i förbifarten, men det är faktiskt helt mänskligt. Nämner ni mitt i en mening att ni vill ha bearnaisesås och inte får något svar på det, kan det innebära att det inte hörts av restaurangbiträdet och man måste kanske kolla att det kommit med på beställningen. Snälla, bli inte arga om vi glömt någonting. Vi är inte HELT perfekta, tyvärr.
- Människor som tror att vi är ute efter dom
Trots vad ni hört på internet. Dom allra flesta av oss (Jag ska inte säga alla, även jag har träffat folk i min branch som inte kunde bry sig mindre om människor) vill göra er till lags och inte lura er på pengar eller mat.
Jag hade en tant (Kärring) som kom till mig och ville ha tre saker. Pommes, burgare och dricka. Jag svarar att då blir det en meny av det. Tanten (Kärringen) säger direkt nej till detta, då hon bara vill ha pommes, burgare och dricka. När jag försöker förklara att hon faktiskt får det billigare vägrar hon att lyssna. Hon får därför som hon vill och får alltså hela paketet mycket dyrare än vad det skulle varit med meny.
Det hela hade nog varit okej om hon inte KOMMIT TILLBAKA 5 minuter senare och sagt att hennes dotter minsann sagt att hon skulle kunnat få sin mat billigare. Jag säger att jag sa det, berättar om menykonceptet igen och påminner tanten (Kärringen) om att hon tackat nej till detta tidigare. Hon påstår då att jag inte alls sagt något om det och att jag har LURAT henne på pengar. Yeah. Jag skulle tjäna så enormt mycket på det.
Nej, vi är inte ute efter er, vi jobbar med service och med att göra så att ni trivs hos oss så att ni kommer tillbaka och köper mer en annan dag!
- Människor som bara är jävligt elaka
Här vet jag faktiskt inte hur man ska lösa det hela, för helt ärligt, det är så enkelt att undvika från början så att man undrar vad tusan man tänker när man kallar någon i kassan för något elakt, eller redan i början av beställningen är otrevlig och otålmodig. Är du bara tydlig med vad du vill ha (Kommunikationen igen) så finns det inget som säger att du inte kommer få den service du förväntar dig. Lite trevlighet skadar aldrig heller.
En dam som kom in med sina barnbarn och skulle köpa mat. Dom fick service av min kollega, en oerhört duktig och serviceinriktad tjej, och vad hände? Jo, hon var så otroligt otrevlig mot henne. Snäste åt henne när hon inte fick med allt damen hade sagt (Eller ja, det som hon inte hade sagt. Trodde nog vi kunde läsa tankar). Min kollega fick stå i 10 minuter och försöka få fram vad damen egentligen ville ha. Tillslut fick hon till det, men damen kom senare tillbaka och gick då till mig och påstod att "den där dumma tjejen" inte fick med alla cheeseburgare. Honestly, snacka inte så om folk som försöker hjälpa dig och ge dig den mat du behöver. Man blir ju förbannad.
Detta är bara ett par av sakerna man ska undvika när man beställer på restaurang. Man kan tänka såhär: Det står riktiga människor bakom disken, som känner och förstår precis som ni, så behandla dom inte som skit, så kommer dom göra sitt jobb och ge er mat.
Ja, och här var det slut












