Syndicate content

Ingen hinderbana denna gången... Men lika glad är det för jag men gladast är nog... ??

tis 13, Mar 2012 |

Säger jag och OmNom God Jul!!

mån 28, nov 2011 |

Nu har det gått ett år sedan jag tog mitt första schemalagda pass på gymmet.. Ben! Jag har fortfarande siffrorna kvar i min mobila leksak (Iphone)..

Knäböj i smith: 40 kg.     Numera: varierar mellan 80-100kg

Benpress: 50kg..           Numera: 250kg

Benspark i maskin: 20kg.   Numera:47.5kg

Bencurl i maskin/stol: 20kg..  Numera: 35kg i liggande

Vadpress i smith: 30kg..    Numera: varierar 80-100kg

Lite synd att den procentuella ökningen inte är likadan överallt cheeky

Jag hade ett år tidigare slagit sönder min högra trumhinna vid ett klantigt dyk/volt, överroterade en "volt" och ville inte slå i magen så jag vek runt kroppen perfekt för att träffa mitt öra istället... Kommer upp döv på ena örat i typ 2-5minuter, i bilen på vägen hem upptäcker jag att jag kan blåsa luft genom örat.. Det ska inte gå att göra i vanliga fall.. (Bilden i mitten är för att visa höjden)

Fotograf: Max Warebring

Akuten-sprucken trumhinna-vänta på att det ska läka-Ett år senare- Operation-4månader senare-Läkt!

Någonstans under den här 4månaders perioden insåg jag att "shit.. Jag har gått ner i vikt.. jag är inte mig själv riktigt"..

Jag vet att sid driver FG och att han är PT osv osv.. Så jag lurar mig själv psykologiskt.. Jag betalar Sid och får ett kost/träningsschema.. För har jag betalat för det.. Vore det bara dumt att inte fullfölja det.. En ctrl+v, Ctrl+c senare så har jag samma schema som går att hitta om man öppnar flikarna Träning och Kost. 4-dagar split plus Omnomnom...

Träningsschemat har jag i stort sett följt i ett halvår innan jag ändrade vissa delar i det. Sedan kom det fler ändringar iochmed att jag och Cam träffades, hon gav mig en psykologisk dropkick som fick mig att inse att "Fan.. Jag kör ju inte alls hårt på gymmet... Jag MESTRÄNAR!!".. Så varje pass nu är lite mer to the limit än föregående pass. Tack för det snygging wink

Kostschemat tror jag att jag följde 2dagar... Frukosten ändrades till 3 hela ägg vid sidan om istället för 5vitor.. Uääh!! 2månader senare ändrade jag kalkon till pasta och köttförssås.. För att sedan gå över till att variera mellan kyckling, kött eller kalkon.. Det senaste är någon konstig mix typ.. MCHFHP varvat med LCLFHP? Jag äter det som finns i kylen helt enkelt, så länge det är 500-700gram/måltid av någonting alls.

Så nu är jag helt enkelt ett år äldre, klokare och fan så mycket snyggare i kroppen än för ett år sedan ^^

Det var det, men detta är inte en "Före&Efter" Bild... Detta är en "Då&Nu" bild... För ni kan ge er fan på att resan inte är över än ^^

tis 18, Oct 2011 |

Det var ett tag sedan jag skrev något här, och självklart ska det börjas med att mitt inlägg raderas innan jag hunnit lägga upp det -.-   :D

Nåväl nåväl.

Det jag har hunnit med sedan sist är utom det vanliga "lyfta upp och släppa ned" träningen.

Gymnastik x ?ggr, 2 pass i sollentuna där de har en Mycket rolig hall att leka i ;P

CrossFit på Fit4Life, vilket var AWESOME! Lite jobbigt då man pressar sig till gränsen av vad magen klarar av, det tål att jobbas på :P  Lätt värt att testa på om ni inte gjort det!

Ibland kan det löna sig att lägga ut klipp på Youtube.. Tack vare min Instruktions Video så vart jag i veckan kontaktad av Svenska MC&Snöskoterförbundet att hålla en kurs på den numera Icke-Allmänna Hinderbanan vid Karlberg för deras Elitsatsning Topp&Talang, ett störtskönt gäng killar som hade ett grymt intresse för hinderbanan! Jag tror aldrig att jag sett banan vara så "preppad" som den var i lördags då vi var där o körde.. Synd bara på att det regnat och banan var lätt fuktig, vi skippade stegarna för säkerhetens skull :D

Tjipp!

mån 10, Oct 2011 |

Ålder: 25.99

Bor: Märsta.. Några mil norr om Sthlm

Vikt: on/off 71kg/62kg siktar på att alltid vara on... 62kg var 10månader sedan.

Längd: 178cm

Civilstånd: Träffar någon, det är inom FG ;)

Arbete/Utbildning: De-brief på DHL (terminalarbetare) / Ehh.. Räknas Fysisk teater, Cirkus och Idrottspedagogik som utbildning? ^^

Tränar på: Sats, de saknar utrustning för fria knäböj i Märsta.. Fail....

Sponsorer: Mitt konto

Bästa muskelgrupp: Ehhh.. Rygg? Kanske

Sämsta muskelgrupp: Ehhh.. Mage, armar, bröst o ben? Bröst!

Favoritövning: Vadpress, för att de lättast tas till gränsen där de inte går att använda.

Hatövning: Benpress, för att det känns som att du ska svimma om du gör't bra ^^

Bästa egenskaper: Lugn och sådär lagom flummig ^^

Sämsta egenskaper: Glömmer lätt bort mig själv i det hela.

Motto: Flertalet. Det finns ingen orsak att inte vara bäst. Salute the dead because without them you would be nothing. Även en narr kan lära sig att bli kung, men kan en kung lära sig att bli en narr? Och en som jag tar från det stora blå. Dare to be great beyond measure.

Träningsupplägg:

Ben, Bröst/Axlar, Rygg, Armar. utslaget på veckan. Rörelse och en "egen" övning smyger sig in lite då och då.

ons 10, Aug 2011 |

Rörelse och smidighetsträning.

Rörelse

Det räcker med att aktivera muskler för att kunna kontrollera dem.
Jag tänker därför är jag, jag aktiverar en muskel därför går den att använda.. Typ.


Men för att få "fri" rörelse, så krävs det att du aktiverar musklerna i samklang med varandra. Du som gymmande/tränande människa kommunicerar med dina muskler varje pass på gymmet men också varje gång du anstränger dig. Varje repetition ger ett rörelsemönster till din kropp som den kan använda sig av.

Du har enligt mitt personliga synsätt redan en god uppfattning om din kropp. I raka relativt låsta rörelser. Beroende om du går på pass, så får du olika material till din rörelsebas. Danskoordinerade pass ger din kropp en bredare dialog till musklerna om hur de kan/får röra sig.

Varför det jag skriver i det här inlägget kanske kan vara givande för din utveckling inom Rörelse?

Jag har en bakgrund i Cirkus från gymnasiet = Det gav basics inom akrobatik, teater och modern dans.

Jag har en bakgrund i Lumpen från Boden = Raka led is tha shit..Men viss styrka ifrån att gå runt med tunga saker hela tiden.

Jag har en bakgrund i Fysisk teater från Vårdinge = Flum is tha shit!
Mjuka rörelser, dans, floorwork, improvisation både i rörelse och karaktärsarbete, modern dans, teater med stora rörelser.

Jag har en bakgrund i Cirkus från Köpenhamn = Balett, akrobatik, mer modern dans, mim, teater, flum och stretch.

Jag har en bakgrund som gymnastikledare från Sigtuna = Raka led med kontroll över rörelser, uppvärmning och mer stretch.

Jag har en bakgrund i idrottspedagogik från Lillsved = En stor mängd rörelser från diverse idrotter och just pedagogik inom idrott. ^^

Jag har en ganska bred grund för min rörelsebank.

Med det sagt så hade jag tänkt sätta ihop ett slags basic Rörelse/Smidighets pass som förhoppningsvis kan hjälpa den som är intresserad att öka sin kroppsmedvetenhet samt att på sikt också öka sin rörlighet och smidighet.

Vissa saker är rent konkreta övningar där ditten och datten get si och så resultat. Medan andra är mer flum och där resultaten är utvecklande eller kanske rent av placebo ^^

Typ uppvärmning.
Känner du att du är stel i kroppen så finns det en ganska lugn uppvärmning i form av: SolHälsningen. Den finns att hitta på youtube under namnet Surya Namaskara A (B), det finns olika svårighetsgrader på hur de visas i olika videor.

Jag själv använder ingen uppvärmning då rörelserna i sig är ganska lugna och fungerar som en sorts uppvärmning.

Det första jag gör för min rörelseträning är något vi hade som start på Mim-lektionerna.

Jag har gjort en video för att förtydliga något som jag fann var svårt att förklara i ord.

Du delar in kroppen i olika plan, huvud, bröst, höft. När något av dessa rör sig skall de andra två vara så passiva som möjligt. Börjar med huvudet. Tänk som att du skulle se dig själv uppifrån.

För att förtydliga något innan du börjar.. Framåt är inte att nicka, det är mer att du skjuter fram huvudet och får en lång hals. Samma med bakåt, det är att trycka bak huvudet utan att trycka hakan varken nedåt eller uppåt. Sidan är inte att tilta huvudet eller att vrida på det mer att du skjuter det rakt åt sidan. Rör huvudet framåt, sidan, bakåt, sidan.. upprepa 3-5ggr. Sedan andra hållet.. Så om du tog Fram, höger, bak, vänster, fram, höger.... så tar du nu Fram, vänster, bak, höger, fram, vänster... 3-5ggr. Nästa steg är att göra en cirkel med huvudet, tänk att du drar en cirkel mellan de yttersta punkterna du nådde till tidigare och nu följer den cirkelns bana. 3-5ggr åt båda hållen.


Upprepa detta med Bröstet och sedan höften. 

Under bröstets rörelser, försök hålla höften på samma plats hela tiden, huvudet följer med automatiskt (doh) men försök att inte röra det ur sin neutrala plats.

När höften rör sig så försök att vara relativt still med övriga kroppen, att fokus iaf ligger på höftens rörelser.

Sedan har jag en liten bonus för att värma upp knäna lite.
Böj lätt på benen, lägg händerna löst på ovansidan av knäna, gunga runt små cirklar... Är nog den förklaringen jag kan ge sådär på rak arm.

Använd inte tryck från händerna! Utan låt de ligga mer som ett mjukt stöd. Onödigt att belasta knäna mer än vad som krävs. 3-5 varv åt vardera håll.

Här kommer en rörelse som kan vara svår att förklara... Se videon. ^^
Den görs lättast en arm i taget, sedan kan ni prova att göra den åt andra hållet.
Sedan lägger ni på båda armarna åt ett håll.. Sedan andra hållet.
Nästa steg är en arm åt vardera håll och sedan växlar ni också detta.

Vad detta syftar till?

Kroppsmedvetenhet/kroppskoordination och att tänja ut kroppens rörelser. Mjuka upp kroppen inför kommande superflum..

Eller jag väntar med superflum.

Nästa del är det som egentligen kommer sist på schemat. Men jag väljer att ta det nu så att det inte hoppas över i ren paffhet över flummet som kommer.

Helt vanlig stretching.

Split, spagat, pik, armar, rygg, bröst, mage, axlar, framsida baksida lår, vader, fötter, händer, nacke you name it you stretch it.. 15-30sek är det som gäller just nu enligt det jag läst/hört om.. När jag stretchade som mest var det 1.5-2min som gällde.. Stretcha efter eget tycke ^^ Bränner det, sluta. Drar det.. Skönt =D


Såsom jag lärde mig är all större ansträngning efter stretchen motverkande mot vad du just gjort då du då anstränger musklerna, dvs drar dem samman igen. Så stretcha som avslutning ^^

Med min bakgrund inom alla möjliga saker så är min rörelseträning en egen mix av flum.. Det här som kommer är inte säkert att det passar alla, du behöver en ganska rymlig yta att röra dig på.. Typ din kroppslängd åt alla håll o kanter, beroende på rörelser. Någon skön låt.

Öppna skallen och lägg bort hjärnan ett litet tag. Nu blir det flum.


Sätt på musiken eller låt det vara helt tyst om du föredrar det. Tag plats i utrymmet. Rör dig..... Låt din kropp ha roligt.. Flumma loss.. Hittar du ingen inspiraton? Tänk hur ett djur rör sig.. Du kan ta de "vanliga" djuren.. Apa, katt och fågel tex. men du kan också ge dig på en igelkott, bönsyrsa, sengångare eller varför inte en orm? Kan bli en liten stunds improvisationsteater av det hela. Ju större utrymme desto mer kan du leka loss. En gräsmatta och en kompis att bara fluma loss med är riktigt roligt!

Men omgivningen kommer mest troligt att tro att ni är.. Mindre friska i huvudet.


Jag länkar dessutom ett klipp där jag flummar... Så kan det se ut ibland.. Kanske är det som händer med lågt bodyfat :D

Det här inlägget ger en viss inblick i hur jag tränar/bibehåller mitt rörelseschema.

Jag lägger här in en utmärkt kommentar jag fick ifrån Cam.

"En annan sak som förbättrar rörligheten är att springa i skogen, offroad! Den ojämna marken gör att höfterna rör sig på ett annat sätt än i vardagen. Och om man är en riktig tuffing och väljer att klättra upp för branter så är det bara ännu bättre.

http://fitnessguru.se/cam/31376-att-springa-i-skogen
Visserligen handlar det om att det gör dig till en bättre löpare, men tänk "rörlighet" så ser du hur det hänger ihop även på den fronten med ojämn mark, varierande löpsteg osv... "

 

Trivia.

Detta är vad i grund och botten vad som ledde till Le Parkours födelse. Fri rörelse i skogen med alla dess hinder, vilket sedan utvecklades till de militära hinderbanorna och brandförsvarets hinderbanor.

Le Parkours historia snabbt. Georges Hébert skrev boken - méthode naturelle. Raymond Belle följde denna lära. David belle är son till Raymond Belle. David belle är känd som grundaren av Le Parkour.

 

Har ni åsikter, synpunkter eller någon som helst sorts feedback. På rörelserna, stavning, blogginläggets struktur. Vad som.

Så ge det gärna (helst i form av konstruktiv kritik), utveckling och lärdom är alltid givande.

sön 07, Aug 2011 |

Gårdagen var en trevlig en!

Min "bror" ska gifta sig nästa helg så jag följde med Andreas och Jennie med tillhörande barn för att se hur det ser ut på platsen där det ska ske ^^

Såhär ser fronten ut på Krusenberg Herrgård.

Såhär ser det ut på baksidan ^^ (klockan är ditmålad på fasaden).

Lite utsikt när man gått förbi tre långhåriga kossor.. Kommer tyvärr inte ihåg deras namn just nu (de stod på en skylt).

Och såhär många shakes har jag ^^ Dock har jag en behållare som saknar tillhörande shake O.o    Det längst ned är Lidls Kvarg med Muscle XGF, kanel och Vanilj pulver.. Omnom to the Nom to the Nom!!

Nu är det dags för ett pass med bröst på schemat! Efter ett pass med ben tidigare idag :D

Sen ska jag göra något jag ALDRIG gör annars... Gå och se en fotbolls match.. Det var typ... Ett decennium sen jag senast gjorde en sån sak.. Med ett decennium sen så menar jag att jag inte minns senaste gången jag var och såg på en fotbolls match.. Risken finns att jag ALDRIG har vart och sett på en tidigare ^^

sön 31, Jul 2011 |

Visst suger det att vara mes-sjuk? Sådär lagom att det inte går att träna men ändå såpass att du vet att du är sjuk!

Det gick över för mig ikväll bestämde jag mig efter ett inspirationsklipp som jag har som startsida ^^

Det resulterade i armhävningar i diverse utföranden.. 297st räknade jag ihop det till... Nej.. Inte på raken.. Bara den totala summan av alla övningar.

Om det kommer en armhävningstävling nästa 100GD, ska jag krossa den ^^

En smula över de 40-60 övningar per muskelgrupp som krävs för maxstyrka eller 60-70 för muskelvolym som B*dy rekommenderar i sin senaste tidning xD

Med det säger jag... Boom!

 

.

lör 30, Jul 2011 |

 

 

 

 

Så med detta vill jag säga ett stort tack till er alla för 100 grymma dagar!

Extra tack till Lina och Robine!! Tack! ^^

 

En liten notis..

Som alltid håller jag hårt på rutinen med hinderbanan..

(Och här smyger jag in med..

6 saker ni troligen inte visste om mig.

1: Min hårfärg är äkta, jag färgar det inte svart såsom många kan tro.

2: Jag har fyra länders påbrå inom närmsta mor-far-morfar-mormor-farmor-farfar. Tysk/Svensk och Chilensk/Italiensk. Men kan bara svenskan som språk av dessa.

3: Jag har spenderat minst 2187 timmar framför World of Warcraft... Det är lite väl mycket..

4: Jag började "träna medvetet" först den 18/10-10... Innan dess så var alltid träningen en oavsiktlig bonus i den "rörelse-lära" jag då satt mig in i.

5. Mina "godnattsagor" när jag var liten: Olika låtar av Bob Marley.

6. Jag har inte skaffat körkort än... Big Fail..

En bonus: Jag ser det mesta som rörelser och kan älska rörelse i de flesta av dess former, allt från en storstilad dansrörelse till en knyck med nacken eller att borsta bort en smula från ett bord. All rörelse har någonting i sig som gör det... Unikt. )

Här kommer dagens.. Första rundan.. Samma hinder..

sön 17, Jul 2011 |