Kalcium och skelettet

Syndicate content

Maten vi äter påverkar tusentals olika processer i kroppen. Vissa är mer klarlagda och förstådda än andra. Kalcium och dess påverkan på skelettets styrka är ett av de problem som förbryllat oss under en väldigt lång tid men som det under senaste tiden dykt upp intressant forskning om.

Det sägs att mycket kalcium ger ett starkt skelett eftersom det till stor del är uppbyggt just av denna mineral. Mejeriprodukter har sålts med detta som huvudargument i decennier och det är också en av anledningarna till att det subventioneras i de flesta industrialiserade länder i världen. Allt för att främja ett större mjölkdrickande för att bli kvitt kostnaderna för osteoporos, benskörhet, vid medborgarnas ålderdom. Det låter bra eller hur? Faktum är att Sverige har en av de högsta förekomsterna av just benskörhet trots vårt stora mjölkdrickande. Hur kommer det sig?

Ett problem som vi har i Sverige är att vi får i oss väldigt lite D-vitamin eftersom vi har väldigt få månader med stark sol. D-vitamin bildas naturligt i kroppen när huden träffas av solens strålar, något som blir väldigt svårt med tjocka vinterkläder på sig. Läs mer ⇒ Vinterdepression och dess botemedel

Ett annat problem är att livsmedel som innehåller en hög andel protein som t.ex. kött, ägg och mejeriprodukter ofta är försurande medan frukt och grönsaker är basiska. Lågt blod-pH är kopplat till benskörhet.1 Det som är fantastiskt med vår kropp är att den kan balansera ut skillnader i syra/bas-förhållandet utan problem under korta perioder. Det uppstår dock problem om man under en livstid äter för surt då detta tvingar kroppen att ta av det största bas-förrådet vi har, nämligen skelettet. Problemet är egentligen inte ett högt intag av proteinrika livsmedel i sig utan bristen på balanserande baser, dvs. frukt och grönt. Det finns en hel del studier som visar att en proteinrikt kost är bra för skelettet.2 Det som är boven i dramat är förmodligen bland annat den mängden spannmål vi äter som saknar den kraftiga syrabuffrande egenskapen som frukt och grönt har. Att minska på mängden spannmål och höja mängden frukt och grönt kan alltså vara det effektivaste  sättet att undvika osteoporos, benskörhet och inte att äta kalcium i stora mängder.

Se även till att undvika kända riskfaktorer som för mycket alkohol, rökning och för lite sol (D-vitamin).

Relaterade artiklar:

Bli starkare, uthålligare och få större muskler!

Studieunderlag

1. Jasminka Z. Ilich, PhD, RD and Jane E Kerstetter, PhD, RD (2000). "Nutrition in Bone Health Revisited: A Story Beyond Calcium". Journal of the American College of Nutrition 19 (6): 715–737.
2. WHO Scientific Group on the Prevention and Management of Osteoporosis (2000 : Geneva, Switzerland) (2003)

Kommentera

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
Mollom CAPTCHA play audio CAPTCHA
Type the characters you see in the picture above; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.
Jag har läst och godkänner de regler som finns för att posta kommentarer på fitnessguru.se

Kommentarer

Även träning stärker skelett, upp till en ålder runt 25. Så barn som tränat mycket i sina unga dagar har ett försprång gentemot dagens soffliggande tonåringar. Så ligger vi i topp nu,. tänkt när våra ungdomar kommer upp i åldern.