Frågor & Svar v. 30

Syndicate content

F: Vad ska man göra då vikten ändras från dag till dag? Dock inget stort, mest 2-3 kilo, men det är ändå störande då jag tränar i princip varje dag och äter ungefär lika nyttigt varje dag. Sen så vill jag gärna veta ett sätt för att träna vaderna på ett bra och smidigt sätt? Är det träning i uppförs och nerförs backe som gäller då?

S: Alla snabba viktförändringar som sker i kroppen beror på vätska och/eller kolhydratsförändringar. Varje gram kolhydrater binder ca 2.5 g vätska, skulle du äta 300 g skulle du alltså gå upp nästan ett kilo.

Vätskebalansen i kroppen regleras även av flertalet olika faktorer som sömn, stress, vätske-, salt- och kaliumintag samt fysisk aktivitet och miljö.

Om du får för mycket eller för lite av något av dessa kan det göra att rubbningar sker både över kort och lång sikt i dina vätskenivåer. Även vissa mediciner har som biverkningar att vätskebalansen förändras.

Viktigt att notera är att vätskeskillnader i kroppen är något naturligt, tex. sker en större vätskeinlagring kring mensen.

Om du lider stort av detta rekommenderar jag dig att se över allt detta samt ev. gå till en läkare och testa bla. njurfuktion.


F: Eftersom att muskler tar mindre plats än vad fett gör, hur är det då med brösten? Jag menar blir dom inte då mindre om man tränar?

S: Det är genetiskt hur stora bröst man har och också genetiskt var man först förlorar fett under en diet. Tung styrketräning ger vissa hormonella förändringar i kvinnans kropp vilket kan påverka kvinnans bröststorlek mot det mindre. Utöver det som du redan vet är majoriteten av brösten uppbyggd av fett. Om man går ner i fett i generellt kommer brösten bli mindre. Vissa knappt märkbart andra riktigt synligt.

En klen tröst kanske är att om du frågar mig (och många andra) så är en kvinna alltid snyggare vältränad med lite mindre bröst än otränad med något större.

Sedan så är det så att detta inte sker över en natt. De kommer långsamt bli mindre och du kommer snabbt kunna lägga om din träning och kost om du inte gillar förändringen.

Lycka till!


F: visst ger allt du skriver om grymma resultat…men pallar man leva så hela tiden,pallar du leva så hela tiden??? det gör inte jag iaf.allt i livet handlar väl inte om att man ska se ut på ett spec sätt.har man utsidan men förlorat “allt” annat på vägen, vad var då priset??el vem ska man dela med sig  av sina resultat med. jag var helt uppe i mig själv i ca 2 år. de sluta me att ja ingen kille hade längre å mina polare blev förvånade när ja väl hörde av mig.vad ska man sen snacka om när man träffar dom.för träning å mina resultat är inte direkt de dom saknat att höra om.

summan av detta då. ja tycker du kan skriva om mer normala sätt att leva på för dom som inte vill lägga ner all sin tid och vill ha hälsa från alla håll.sånna tipps hade iaf en jag uppskattat mer =)

S: Att hitta en balans under en elitsatsning är mycket svår om inte omöjlig oavsett inriktning/sport. Många talar om att kroppsbyggning är en 24/7-satsning, till viss del håller jag med. Dock så har majoriteten en sak gemensamt, de överanalyserar varenda aspekt av att träna, växa, komma i form, äta osv in absurdum.

Om du besöker något populärt träningsformum på internet så ser du direkt en diskussion om vilken övning som är perfekt för utsida bröst och optimal kolhydratstimning.Jag har en annan, mer simpel syn på saker och ting som är både empiriskt och kliniskt bevisad.

Gå till gymmet 3-5 ggr/v, 45 minuter per pass. Lägg energin på basövningar och lyft så tungt och intensivt du kan, upprepa. Lägg till några mål fast mat och mellanmål som för enkelhetens skull kan vara proteinpulver/xgf. Ät 3-4g protein per kilo kroppsvikt och samma mängd kolhydrater under uppbyggnad. Skär sedan ner på dessa under diet. Fett ska vara 1-3g per kilo kroppsvikt. Så svårt var det inte.

Sen kan man ju ställa sig frågan varför jag gör det här och vad slutmålet är. För mig är det resan i sig som är  målet och upplevelsen. Jag försummar inte vänner för att jag tar några proteindrycker per dag och gymmar i 45 minuter. Jag äter vanlig och riktigt god mat. I framtiden kommer jag lägga upp recept så du förstår.

Jag har inte gått samma väg som du som förlorat kille och vänner och enbart fokuserar på resultat. Jag har under mina år av träning fått 1000-tals nya vänner, rest jorden runt, tränat folk överallt på alla möjliga gym, träffat folk jag annars aldrig skulle träffat, varit i olika hålor som jag älskar runt om i Sverige och tävlat med min kropp, kanske lite konstigt men ack så kul. Min resa har således varit väldigt bra för mig till skillnad från din!Så problemet som du upplevt ligger nog inte i träningen i sig utan med dig själv och hur du har lagt upp ditt liv. Byt inte ut dina vänner och kille för några kosttillskott och 3-4 timmars träning i veckan.

Men som svar på din fråga, ja, jag pallar definitivt att leva mitt liv varje dag, dygnet runt, månaden ut och året om.


F: Jag har svårt att gå upp i vikt, och skulle vilja med en viktökningsdryck då jag har svårt att gå upp i vikt.

S: Har du svårt att gå upp i vikt? Du är inte ensam!

Tvärtemot vad många tror så kan det vara lika svårt att gå upp i vikt för de som har problem med detta som det är att gå ned i vikt. Gemensamt för båda är att de måste planera sin kost och träning, att äta efter magkänsla och hoppas på det bästa fungerar sällan.

Trots att det är svårt att förändra sin vikt så är det hela mycket enkelt i teorin. Det finns tusentals metoder och “mirakelmetoder” alla dessa fungerar (eller fungerar inte) utifrån några få anledningar.

Viktförändring handlar främst om kalorier in och ut och sekundärt om fördelningen (E%) av dessa. Till exempel kan extra stort procentuellt intag av protein under diet vara gynsamt. Misstolka inte detta som att du skall äta lite protein för att gå upp i vikt, tvärtom behöver du mycket protein men även kolhydrater och fett. Läs mer om detta här ⇒ Termisk Effekt Med Protein

Utöver dessa finns det tusentals mer eller mindre viktiga faktorer för en viktförändring men de två ovan är de absolut viktigaste.

Jag har hjälpt flertalet klienter med viktuppgång, vad som är gemensamt för de flesta är att de känner sig mätta väldigt ofta och inte “orkar” äta mer. Viktigt då är att klienten får främst äta god riktig mat. Utöver detta kan en viktökningsdryck fungera perfekt.

Den viktökningsdryck jag brukar ge till mina klienter är följande:

  • 1 port. Muscle XGF
  • 3 mks Fitnessguru Naturellt Jordnötssmör
  • 5 dl Röd mjölk
  • 1 Banan

Mixa allt i en mixer, njut och drick upp!

Denna dryck kan drickas morgon och kväll. Kom ihåg att dricka drycken efter du ätit mat så du inte äter mindre riktig mat. Du kan även prova att lägga till mer ingredienser som havregryn, glass eller rapsolja! Skriv gärna i kommentarer om era egna viktökningsdrycker!


F: Varför rekommenderar du fett och protein (protein förstår jag) men fett??

Till viktökning eller viktminskning så rekommenderar du fett. Kan du förklara varför fett är bra, har inte fett mer kcal än kolhydrater?

S: Det finns fett och så finns det fett. Vissa sorter är oumbärliga för oss människor eftersom de inte kan tillverkas i kroppen. Exempel på sådana är Omega-3 och 6 familjen av fett. Vitamin A, D, E och K är dessutom fettlösliga vilket innebär att de inte kan tas upp av kroppen förutom i samarbete med fett. Fett hjälper även till att hålla håret och huden i god form och är grunden till många hormoner.

Vissa sorters fett är alltså livsviktiga precis som protein medan andra kan tillverkas i kroppen av andra ämnen. Kolhydrater däremot… Har du någonsin hört talas som essentiella kolhydrater?

Oavsett om du vill gå upp eller ner i vikt rekommenderar jag ett högt proteinintag vilket är extra viktigt om du planerar att gå på en diet då man äter mindre kolhydrater. Då protein är muskel besparande. Fett i kombination med protein mättar väldigt bra utan att påverka blodsockret och gör dessutom att man inte blir så sugen på mat eftersom proteinet tas upp långsammare. Det är väldigt viktigt att förstå att energin på en diet måste komma någonstans ifrån och att man inte enbart kan dieta på protein eftersom det skulle krävas sådana otroliga mängder. (Jag är medveten om att vissa dietar på detta sätt exempelvis den “termogena dieten”, men jag anser att en kombinationsdiet är mångt bättre).

Självklart kan man inte äta hur mycket fett som helst utan konsekvensen att man går upp i vikt, men det är det totala kaloriintaget som styr huruvida man går upp eller ner i vikt och inte andelen fett i kosten Jag hörde en gång en läkare säga “att man skulle bli fet av fett är lika dumt som att man skulle bli grön av grönsaker”.

Annars rekommenderar jag dig att söka på internet på LCHF alt. Ketogen Diet för mer information.

Kommentera