Frågor & Svar v. 28

Syndicate content

F: Hej Sid, vet inte om det här är en fråga som du kan svara på… men jag är gravid i 4 månaden och har på det stora hela slutat träna sen jag blev gravid. Inte för att jag inte vill träna utan mer för att jag varit för trött och inte riktigt orkat komma iväg.

Jag äter självklart mer än vanligt, frossar inte i något nämnvärt förutom frukt egentligen, någon gång en liten chokladbit… Jag överdriver inte maten och äter överdrivet för mycket utan äter tills jag är mätt. Jag känner inget direkt sug för att enbart äta godis och socker utan jag är mest bara hungrig och snacksugen, mest hela tiden…

Nu är det så att jag märkt att jag gått upp i vikt, från 63 kg (på mina 171 cm längd) till 71-71 kg. Och jag börjar oroa mig för figuren. Har dansat förut i mitt liv och det har gett mig glädje, senaste året har jag tränat på SATS och då mest styrketräning. Det gick ganska bra till en början, kände mig någorlunda peppad och jag märkte ganska fort resultat. Speciellt på överkroppen.

Har börjat oroa mig för min rumpa och lår då allt verkar sätta sig där. Har alltid haft en ganska rund bakdel, men nu börjar den kännas alldeles för stor och dallrig och jag måste göra nåt.

Vet dock inte vad jag ska träna…? Många säger att man inte ska lyfta tungt osv pga bäckenbottenmuskulaturen…

Har du något råd till vad jag kan göra för att tighta till min rumpa? Räcker det med långa promenader varje dag eller ska jag pumpa styrka?

Tacksam för svar!

S: Jag råder inte till någon kalorireducerad diet under graviditet. Träning kan dock ofta utföras i mycket större mån än vad folk vanligtvis tror. Promenader varje dag är toppen, även styrketräning funkar, bäst är att träna i ett lite lugnare tempo, hör dig för med din läkare om vad han rekommenderar. Men kort och gott, promenader, simning och dylikt fungerar jättebra. Och bara för att du är gravid betyder det inte att du måste vräka i dig mat som du redan verkar ha förstått.

Utöver det tycker jag du ska noga titta in i din kost då även detta styr utvecklingen av ditt barn i magen. Omega-3 tillskott som Myo-D eller Fish Oil och Kreatin monohydrat ex. Mikroniserast Kreatin har visat sig i studier vara mycket positiva för barnets kognitiva förmåga dvs. utvecklingen av hjärnan. I en studie visade det sig att barn till en mamma som åt mycket Omega-3 under graviditeten är smartare än barn till en mamma som inte åt Omega-3. Utöver det rekommenderar jag ett tillskott av folsyra om du inte äter mycket bladgrönsaker (som innehåller just stor mängd folsyra) då denna vitamin skyddar ditt barn från allvarliga missbildningar.


F: vilken fettförbrening e best för att förbrena fettet den som e verkligen fungerade på dom flesta som provade produkten ?

S: Jag förstår inte riktigt frågan, men för att gå ner i vikt är det just ett kaloriunderskott du är ute efter dvs. att äta mindre energi än du gör av med. Detta kan du reglera genom hur mycket du äter och hur mycket du rör på dig (tränar). Bäst enligt mig för att forma om sin kropp är styrketräning kombinerat med kardio och en god kost. Hur du gör det finns det massor av information här på Fitnessguru om du söker runt lite.

Det finns egentligen inga genvägar eller kosttillskott som ersätter disciplin när det gäller viktnedgång. Kosttillskotten som faktiskt fungerar och hjälper till under en diet gör bara det där lilla extra, du måste redan ha en god diet och träning och redan gå ned i vikt för att de ska fungera. De gör aldrig hela jobbet (tyvärr?). Jag rekommenderar dock mina klienter under diet att ta följande kosttillskott: Dymetadrine Xtreme, VP2 Whey Isolate Aminogen, CLA 1000, Myo D och MultiPro32X alt. OptiWomen. Mer information om kosttillskotten kolla in Fitnessgurus webbshop


F: Jag tänkte prova JS-dieten, men undrar hur mycket man ska äta av både jordnötssmöret och proteinshaken. Jag är ca.160 lång, väger 56. tränar inte. vill gå ner iaf 3 kg. hur mycket och ofta ska jag äta per dag, om man räknar i matskedar? och när kan jag räkna med att gått ner 3 kg.?

S: All information du söker finns här ⇒ Jordnötssmörsdieten - Utförande

Ingen kan veta hur snabbt du kommer gå ner i vikt men på ett par veckor ska du gått ner 3kg men det kommer till stor del vara vätska för att gå ner 3kg fett behöver du oftast iaf. 3-6 veckors diet.


F: Hej Sid, det är såhär att jag är intresserad av att prova JS-Dieten, är 159 cm lång och väger runt 52 kg, men är inne på att trimma min kropp lite snabbt. Min fråga till dig är hur det är med övrig mat under dieten och om man skulle stoppa i sig käk, hur det skulle påverka osv. jag ska även åka utomlands om ca 3 veckor och hur kommer det påverka mig och min kropp då jag antagligen kommer leva lite annorlunda efter dieten ?

S: En gång i veckan har du en 72 timmars kolhydratsladdning där du enbart äter vanlig mat (tjejer passar det nog bättre med ett stort fritt mål istället. Utöver det kan du byta ut en av proteindryckerna mot magert nötkött. Men mest troligen kommer du vara så mätt att det inte behövs.

Du ska framförallt akta dig för kolhydrater om du vill äta efter dietens struktur. Läs på om ketogena dieter så kommer du förstå tanken bakom dieten.


F: Vad är det för fördel med bänkpress jämt emot hantelpress? Generellt så man starkare i bänkpress. Olika delar av bröstet som stimuleras? Eller  är det just av variations skäll?

S: Bänkpressen är kungen av alla bröstövningar. Som du säger kan man hantera mer vikt i den övningen och därför ger den mer stimulans på muskelfibrerna som ger volym. Läs mer ⇒ Hur fungerar en muskel? Läs ännu mer ⇒ Fibertypstester - Vilken muskeltyp har du?

Dock kan hantlar ha vissa fördelar gentemot en skivstång. En är att du kan komma djupare ner och få en större stretch på bröstmuskulaturen och som de flesta vet ger “full range motion” (fullt rörelsemoment) maximal stimulans på muskelfibrerna.

En annan är om du tex. är svagare i ena sidan av kroppen kan inte den andra ta över när du kör med hantlar som med skivstång.

Mitt tips är att således inkl. båda i dina pass. Kungen av bröst övningar är bänkpress enligt mig, lägg den därför först. Då kan du ge den maximalt fokus och energi för att sedan följa upp med hantelpressar. Förslagsvis sneda hantelpressar så du stimulerar övre bröstmusklerna mer vilket plan (vanlig) bänkpress inte stimulerar lika väl. Läs mer ⇒ Träningsscheman

Kommentera