Frågor & Svar v. 26

Syndicate content

F: Hejsan! jag blev tipsad av en kompis om JS-dieten och har läst om den.

Man undrar om man kan använda den även om håller mest på med konditions träning eller är riskan att man förbränner muskler, dvs enlig min tränings dagbok (funbeat) tränar jag cykel 2266 min, spinning 568 min, styrketräning 260 min och core control 90 min / senaste 60 dagarna. På vintern är det skidor istället för cykel.

Jag väger ca 68 kg och 170 lång, hade tänkt gå ner till 60-62 kg.

S: Med en sån stor volym måste du inta mer fett än det som är rekommenderat i mitt upplägg och mest troligen mer protein också. På en lågkolhydratsdiet används inte glukos som energi (kolhydratsenergi) utan kroppen går på ketoner. Fett som omvandlas till "ketonenergi". Innan kroppen “lärt” sig detta så kan man vara extra hängig och prestera sämre. Men sedan ska det inte vara några större problem. Det finns idag elitidrottare både inom långdistans och kortdistans som går på lågkolhydratsdieter och presterar mycket bra.

Läs mer ⇒ Jordnötssmörsdieten - Utförande


F: Jag vet att man inte kan punktförbränna, men jag vill hemskt gärna bli av med mina ridbyxlår (gör inget om resten av kroppen tränas också såklart..) och jag undrar hur jag ska träna? Jag powerwalkar 6-7 dagar (ca 1 h) i veckan innan frukost och springer 3-4 gånger (1 h) i veckan och har gjort under ett par månader utan att ha sett resultat. Har tyvärr inte råd med gymkort, så saker man kan göra själv gärna!

Jag äter inte socker och äter hyfsat nyttigt och regelbundet varje dag. Kan inte köra JS-dieten eftersom jag inte tål jordnötter.. Hjälp tack!

S: För att bygga upp en snygg rumpa och lår behövs dels att man har tillräckligt med muskler, det får du genom hårt belastning (styrketräning är effektivast för detta) och dels att man har relativt låg fetthalt i kroppen så att kroppens muskler/former syns. För detta behöver du ett energi underskott (kaloriunderskott) dvs. äta mindre kalorier än vad du gör av med. Detta kan du påverka på två sätt. Äta mindre och röra på dig mer. Bra övningar du kan köra utan gym är; utfall, knäböj, upphopp, vadlyft försök vara kreativ viktigt är att du gör det så tungt som möjligt.

Läs mer ⇒ Komplett Ben & Rumpträning / Rumpträning!Hur tränar en Supermodell?


F: Hej! Jag undrar lite över vad man får i sig för mängder Aflatoxiner när man äter så pass mycket jordnötssmör…?

S: Aflatoxin är ett starkt och cancerframkallande gift, ett så kallat mykotoxin, som produceras av mögelsvamparna Aspergillus flavus, A. parasiticus och A. nomius. Dessa mögelsvampar kan växa på jordnötter och mandel, oljerika fröer till exempel solrosfrön, grödor som majs, ris, kryddor och bovete samt på torkad frukt, bland annat fikon. Giftet finns i flera kemiska former varav aflatoxin B1 är både den vanligaste och den giftigaste.

Toxinet kan bildas i felaktigt förvarade livsmedel, speciellt pistaschnötter, mandel och jordnötter. Förnuftig hantering och förvaring av livsmedlen kan minimera risken för mögelangrepp och därmed aflatoxinbildning. Jordnötter som importeras till Sverige måste åtföljas av ett intyg om aflatoxinhalt. Jordnötter och jordnötssmör brukar innehålla spår av aflatoxin. På grund av aflatoxinriskerna bör man aldrig äta nötter som är missfärgade eller skrumpna.

Nötterna som använda till Fitnessgurus Naturella Jordnötssmör håller den absolut högsta kvaliteten. Och alla leveranser kommer med ett intyg om aflatoxinhalt där jag enbart accepterar de med de lägsta halterna, därav ett lite dyrare pris. F.ö är jordnötssmöret ekologiskt odlat och kravmärkt vilket enligt mina efterforskningar leder till mindre risk för dessa mögelsvampar.


F: Intressant och rolig hemsida, tack för det. Jag tänkte börja med en lågkolhydratdiet nu men har lite funderingar. Jag är en kvinna på 20 år, är 177 cm, väger ca 59 kilo och 61 cm i midjemått. Jag tränar styrketräning 5 dagar i veckan ca 90 min per pass, ganska tungt. Sprang tidigare flera gånger i veckan men nu blir det inte jätte ofta. När jag började träna för 8 månader sedan hände mycket, jag var inte tjock då men jag har ändå blivit mycket mer slimmad och muskulös, men nu vill jag få ner min fettprocent då jag vill att mina magrutor ska komma fram ännu mer. Så min fråga är vilket kaloriintag ska jag ligga på under dieten? i vanliga fall ligger jag på 700-2000 beroende om jag är på diet (tidigare lågkalori) eller ej. Och under 36-timmars perioden, mestadels kolhydrater och fett men hur ska man ligga på kaloriintag då? Om man skulle råka äta kolhydrater under resterande delen av veckan, kan man kompensera med att hålla inne på fett oc
h protein då? Ska jag försöka springa dagen efter en sådan miss? och kan jag använda omvandlaren för att se hur mycket fett och protein jag ska äta trots jag inte kör js? Tack!

S: 61cm i midja är inget att skämmas för på din längd och vikt GRYMT bra jobbat. Du lär ha riktigt fin figur. Nu till frågorna.

Börja “högt” på kalorierna, 1400-1500kcal kanske kan vara lagom om du dietat på så lågt som 700kcal. Om du inte går ner önskvärt i vikt, 0.3-0.5kg är kanske lagom för dig som mest då du redan väger så lite. Jag tror små förändringar i din kost och träning kommer ge stora resultat snabbt.

En lågkolhydratsdiet låter bra men en laddning på 36 timmar är nog för mycket för dig då du redan väger så lite och antagligen kommer stagnera av det. Bättre är nog ett frittmål i veckan, sista målet på lördagen kan passa. Se till att inte överäta ät tills du är mätt. Kanske 100-150g kolhydrater i detta mål. Det kommer göra att du slår igång fettförbränningen utan att ta ett steg tillbaka i dieten.

Fuska inte med kolhydrater, du ligger redan så lågt att du verkligen behöver sköta dig för att få mer resultat som du redan själv märkt.


F: Hejsan har ett par frågor hoppas du kan svara på dom felsta är 18 år. 180cm lång. väger ca 80kg. men vill bulka på upp till 90 sen lägga en diet. hur går ja upp i vikt som snabbast? tränar 5 ggr i veckan.. hur många cal ska jag få i mig per dag.. och hur stora intag av vad. sen vidare till ast-ss produkterna. funderar på den där mass produkten, ere nått du sätter ett plus elelr minus för? kör med whey 80 just nu. hur många gånger per dag ska jag ta en protein shake? grym sida !

S: Att gå upp i vikt som snabbast är inte optimalt varken för dina muskler eller hälsa. Satsa istället på ett lagom stort kaloriöverskott. Runt 500kcal /dag  är lagom du får prova dig fram. Du kan räkna ut det här ⇒ Grunden till en lyckad diet

Du kan dricka upp till fyra stycken proteinshakes per dag. Jag gillar Muscle XGF som mellanmål eller VP2 Whey Isolate med Naturellt Jordnötssmör.

Kosttillskott är precis som med allting annat man får vad man betalar för Whey-80 är ett billighetsproteinpulver. Om du vill slippa klumpar i ditt pulver, ha god smak och inget fett eller kolhydrater/laktos i ditt pulver rekommenerar jag iställer VP2 Whey Isolate Aminogen alt. Platinum Hydrowhey som är ett ytterst rent vassle isolat.

Kommentera